به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حقشناس درباره عملکرد بنادر در ماه های ابتدای سال جاری، افزود: از اول امسال تاکنون میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بیش از ۶ درصد افزایش داشته است. همچنین حجم صادرات بیش از ۱۸ درصد و تردد کشتیهای بالای هزار تن در بنادر کشور بیش از ۸ درصد رشد یافته است. بر این اساس ضرورت دارد که در جامعه برای اتفاقات مثبت جشن بزرگی برگزار شود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور تنها در جهت حفظ منافع ملی گام بر میدارد، اظهار کرد: در حادثه سانچی با توجه به اینکه ثبت کشتی در کشور پاناما بود و این حادثه در آبهای چین رخ داد و مالکیت آن برای کشور هنگ کنگ بود؛ طبق قانون بررسی علل سوانح، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیتی درخصوص وقوع این حادثه نداشت.
کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین غرامت اظهار نظر نمیکند
حق شناس ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور حفظ منافع ملی را بر حفظ منافع سازمان ارجحتر میداند، مدیران سازمان در جلسات بررسی علل سانحه سانچی حضور مستمر داشتند و حتی عضو اصلی کمیته بررسی علت حادثه شدند.
وی تصریح کرد: کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین غرامت اظهار نظر نمی کند، بلکه در مورد چرایی سانحه گزارش می دهد.از اینرو سازمان بنادر ودریانوردی کشور هم با حضور در این کمیته به عنوان عضو اصلی در جهت حفظ منافع ملی گام بر داشته است.
ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: ۸۰ درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریاست و ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی، اما متاسفانه تنها ۱۱۰ هزار نفر دریانورد درکشور داریم، بدین جهت ضرورت دارد که در ذهن مردم این واقعیت ایجاد شود که ایران یک کشور اقیانوسی است و باید به دریا و اقیانوس در جهت سرمایه گذاری و بهرهبرداری توجه شود.
وی خاطر نشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، آینده ایران در سواحل مکران است و به دلیل کمبود آب در نقاط مرکزی کشور حرکت به سمت سواحل برای زندگی ضرورت دارد و در واقع روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی میتواند ظرفیت و پتانسیلها را مبنی براینکه رفاه مردم ایران در گرو ارتباط با اقیانوس و دریاهاست را اطلاعرسانی کند.
حقشناس با اشاره به اینکه از فاصله ۲۰۰ مایل به بعد از بنادر؛ آب های آزاد گفته می شود، تصریح کرد: ۱۲ مایل اول اقیانوس هند و دریای عمان جزء آبهای سرزمینی محسوب میشود، ۱۲ مایل دوم منطقه همجوار است، تا ۲۰۰ مایل بعدی منطقه انحصاری اقتصادی گفته می شود و بعد از آن آب های آزاد است.
نظر شما